Cadeaupapier

Rare wens voor een puber misschien, maar toen ik 14 werd vroeg ik voor mijn verjaardag een map waarin in negatieven kon bewaren. Je weet wel, van toen foto’s nog analoog waren en je een half jaar moest wachten tot je rolletje vol was voordat je het kon laten ontwikkelen. Ik houd wel van ordentelijk (waarschijnlijk als tegenwicht voor de sneldenk-chaos in mijn hoofd).

Het is één van mij zwakke plekken: kantoorartikelen. In een kantoorboekhandel kun je me zo een dag rond laten zwerven. En de kantoorafdeling van de Makro is ook een feestje voor me. Maar wel een feestje met een verdwalend randje, want als creatieve ondernemer zie ik overal kansen: “Als ik nu dít koop, kan ik dat misschien maken en op een heerlijk uniforme manier inpakken/verzenden.”

In de loop van de jaren heb ik mezelf beperkt door me te focussen op een minimaal aantal kleuren. Dat begon grappig genoeg bij cadeaupapier, want ik werd een beetje gestoord van de hysterische kleuren in de kast. Daarbij las ik in een artikel dat een gedeelte van het cadeaupapier een stuk slechter te recycleren is. Er kan een glanzend laagje op zitten, dat niet geschikt is voor recycling. Handig om in je achterhoofd te houden als je je afval wilt recyclen. 

Ik ben daarom overgestapt op kraft papier: simpel, stevig, bruin papier. Met als dubbelfunctie dat ik er ook boeken mee kan kaften, verzendartikelen mee kan inpakken, de vloer mee kan afdekken voor een (klein) schilderproject of als rol papier kan gebruiken voor een vingerverfaanval van de kinderen.

Omdat ik wel van knutselen houd, zorg ik wel vaak dat de cadeautjes extra versierd zijn met een extraatje (lintje, label met een quote, handgeletterde naam).

Er zijn een aantal fijne alternatieven als je liever geen cadeaupapier gebruikt. Zo zijn er mensen die al jaren cadeaus verpakken met papier afkomstig van ontvangen presentjes. De die-hards schijnen die zelfs te strijken alvorens het herbruiken.

Ook kan je cadeaus inpakken met een (speciale) lap stof. Als je op het www Furoshiki intikt, zie je voorbeelden van deze uit Japan afkomstige inpaktechniek. Prachtig om te zien, en bij lastig gevormde cadeaus nog handig ook. Wel moet je na afloop je verpakking terug vragen (of wachten tot je verjaardag om ‘m terug te krijgen). En ik denk ook dat er aardig wat mensen zijn die hierdoor júist spullen gaan aanschaffen, omdat het een beetje als hype gepresenteerd wordt.

Over het geven van cadeaus komt vast ook nog een blog, dus blijf lekker doorlezen. 😉

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deel dit bericht op:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email
financiën
MISStainable

KLEDING – costs per wear

In een eerdere blog schreef ik over de Capsule Wardrobe. Een kledingkast die in de kern bestaat uit tijdloze kledingstukken en die je als basis gebruikt om je outfits mee samen te stellen. Vandaag iets meer over de financiële kant daarvan.

bewustwording
MISStainable

KLEDING – Capsule Wardrobe, de uitleg

De gemiddelde mens draagt slechts 20% van de kleding die in de kledingkast ligt. Een snelle rekenaar 😉 weet dan dat 80% van je kleding ongebruikt en dus alleen maar kastvulling is. Dat kan beter.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.