Jij daar! Jij hebt problemen

Ja, daar gaat het over: problemen. Problemen waarvan je niet eens wist dat je ze had. Heb je sluik haar? Tanden die niet spierwit zijn, maar bot-kleurig? Drink je ’s morgens nog koffie met standaard melk? Echt? Geen linksdraaiend gezegende soja met toevoegingen van wilde geitenharen die ervoor zorgen dat de mensen die ver in de Himalaya leven er op hun 80ste nog uitzien als jonge blommen (inclusief een volle bos haar en spierwitte tanden)? Kijk eens in de spiegel, jij incompleet mens, en kies voor ons product! Dat is wat reclame ons wijs wil maken.

Reclame is overal. Onontkoombaar ‘in your face’ aanwezig, maar vaker op subtielere manieren. En hoewel we eraan gewend zijn, zijn we er zeker niet immuun voor. Ook als je denkt dat je niet beïnvloed wordt door enige vorm van beeldvorming – geloof me, reclame spijbelt echt in ons onbewuste door. En dat doen de reclamedames en –heren zeer effectief.

De meest efficiënte vorm van productpromotie is het subtiel suggereren dat je incompleet bent. Op deze manier wordt je geattendeerd op een soort vacuüm dat je voorheen nog niet opgevallen was. Toevalligerwijs kan product X precies de zojuist vrijgekomen ruimte meteen vullen. Je hoeft het alleen maar even te kopen.

Een andere, veel gebruikte methode is om een compleet einddoel te schetsen, waarin iedereen op z’n best is. We praten dan over een levendig gezin, in de laatste stralen van de avondzon, die in een landelijke achtertuin met elkaar een pizza delen. Of een stil moment voor jezelf, waarbij je mijmerend boven je kopje thee vanuit de vensterbank naar rustig grazende reeën kijkt die zo dichtbij durven staan omdat je vanuit je Zen-stand geen negatieve vibes uitstraalt.

Maar laten we eerlijk zijn: wie beschikt er over zo’n grote tuin? Het merendeel van ons immortal humans heeft een kleine stadstuin of een paar vierkante meter balkon. En no way dat je zo tevreden kan zijn met één pizza voor dertien personen, hoe lekker die pizza dan ook is. En als je een druk gezinsleven hebt, bestáát er gewoonweg geen stil moment. Laat staan dat er een setje Bambi’s meegenieten van dat kopje thee. Het blijft gewoon kokend water met een smaakje, in een mok waar een splinter af is, waarschijnlijk te heet om te drinken (dus vouw je tussendoor een wasje weg en drinkt vervolgens een lauw aftreksel van voornoemd heet drankje).

Er is geen thee die voor stilte kan zorgen. Er ligt geen pizza in het vriesvak van je lokale supermarkt waardoor je hele familie op magische wijze gelukkig wordt. Tanden horen niet perfect wit te zijn. En bad hair-days horen nu eenmaal bij het leven.

Problemen zijn echt overal. Er zijn alleen geen short cuts die er op magische wijze voor kunnen zorgen dat ze verdwijnen. Je kunt je perfecte leven niet kópen. Dus drink je thee en organiseer een pizza-party: het leven zit niet in de artikelen die je daarvoor koopt, maar in de aandacht die je het leven geeft.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deel dit bericht op:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email
financiën
MISStainable

KLEDING – costs per wear

In een eerdere blog schreef ik over de Capsule Wardrobe. Een kledingkast die in de kern bestaat uit tijdloze kledingstukken en die je als basis gebruikt om je outfits mee samen te stellen. Vandaag iets meer over de financiële kant daarvan.

bewustwording
MISStainable

KLEDING – Capsule Wardrobe, de uitleg

De gemiddelde mens draagt slechts 20% van de kleding die in de kledingkast ligt. Een snelle rekenaar 😉 weet dan dat 80% van je kleding ongebruikt en dus alleen maar kastvulling is. Dat kan beter.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.